close login phone icon-mail piggy-bank team tandwiel settings succes icon-arrow icon-twitter icon-facebook alert icon-acceptatie icon-taxi icon-wasstraat icon-parking icon-plug icon-trein icon-search icon-tanken icon-aarde kaart icon-line-chart icon-team icon-chevron icon-olie icon-pech icon-overzicht icon-optimaalgemak

Wagenpark vaak grootste kostenpost

Bij grotere organisaties rijden er honderden of zelfs duizenden (bestel)auto’s rond. Ze rijden dagelijks heel wat af: naar kantoor, klanten of klussen. Op jaarbasis gaat het in totaal om tienduizenden tot soms wel miljoenen reisbewegingen. Tel daar alle tankbeurten, laadsessies en onderhoud bij op en je bent al snel het overzicht en daarmee de grip op de kosten kwijt.

Dat is nu net niet de bedoeling. Een wagenpark  is voor een bedrijf immers een van de grootste kostenposten. En waar veel geld naartoe gaat, kun je ook veel kosten besparen. Bovendien leent het wagenpark zich uitstekend voor een vermindering van de ecologische voetafdruk. Gelukkig gaan kostenreductie en duurzaam ondernemen goed samen.

Grip op de kosten

Via fleetmanagementsoftware kunnen bedrijven de kosten van hun wagenpark beheersen. Bovendien kunnen ze inzetten op CO2-reductie. Een goede fleetmanager heeft inzicht in het wagenpark en maakt optimaal gebruik van de beschikbare data. Hoe kun je besparen op brandstofverbruik? Of op laadsessies? En hoe voorkom je onnodige reisbewegingen? MultiTankcard kan je helpen deze vragen te beantwoorden. Het wagenpark vergroenen door elektrificatie is een beproefde methode, net als het aansturen op een lager brandstofverbruik.

Data zijn essentieel in het beheersen van de diverse parameters – brandstofverbruik, CO2-uitstoot, brandstofkosten, maar ook parkeerdata, laadsessies en stilstand. Pas als je meet en bijhoudt wat elke individuele auto in je wagenpark doet, kun je een wagenpark écht goed beheren.

Hulp van je mobiliteitsplatform

Veel van de data zijn afkomstig van je leasemaatschappij. De leasemaatschappij haalt de gegevens weer uit het mobiliteitsplatform waar het mee werkt. In veel gevallen is dat het platform van marktleider MultiTankcard. MultiTankcard heeft meer dan 500.000 tank- en laadpassen uitgegeven en elke pas fungeert als een krachtige dataverzamelaar. Omdat elke gebruiker bij het tanken de kilometerstand van zijn auto van de zaak of bestelbus invoert, is het brandstofverbruik precies te achterhalen.

Fleetmanagement traceert uitschieters

Met al die data bepaal je als fleetmanager makkelijk de benchmark; het ijkpunt. Bestuurders die veel afwijken van dat ijkpunt en bijvoorbeeld heel onzuinig rijden stuur je vervolgens bij. Inzage in hun verbruik is vaak al een eye-opener, al helpt een (virtuele) rijtraining ook. Nog een voordeel van data-analyse: veelrijders traceer je simpel, net als bestuurders die vaak tanken bij duurdere tankstations op A-locaties (langs de snelweg), in plaats van in het buitengebied. Het is maar net waar je als fleetmanager het accent op wil leggen.

Koppeling met een voertuigvolgsysteem

De data van tank- of laadpas krijgen nog meer waarde als er een koppeling is met een voertuigvolgsysteem . Zo’n systeem is een gps-baken die de exacte locatie van de auto of bestelbus weergeeft. Is de kortste, snelste of meest logische route genomen? En zijn files vermeden? De gegevens van het voertuigvolgsysteem komen real-time binnen, waardoor je desgewenst live aanstuurt op slimmer autogebruik. De koppeling van tank- of laadpas aan een voertuigvolgsysteem maakt het mogelijk om precies te zien welke chauffeur welke routes nam en welke tank- of parkeerbeslissingen zijn genomen. Dat maakt bijsturen op detailniveau een fluitje van een cent.

Fleetmanagement voorkomt fraude en schade

Een handige extra toepassing van data binnen het fleetmanagement – zeker in combinatie met een voertuigvolgsysteem – is het opsporen en afhandelen van minder plezierige zaken. Tankpasfraude, snelheidsovertredingen, asociaal rijgedrag en schades heb je snel in kaart. Vooral de preventieve werking is belangrijk. Als bestuurders weten dat hun reisbewegingen en rijstijl gemonitord kunnen worden, zijn zij eerder geneigd hun gedrag aan te passen.

Total cost of ownership verlagen

De totale gebruikskosten, meestal total cost of ownership (TCO) genoemd, is een belangrijk aspect waar een fleetmanager zijn wagenpark op aanstuurt. De TCO staat voor alle kosten die komen kijken bij autogebruik. Van de aanschaf- of leasekosten tot de afschrijving, brandstof- of energieverbruik en kosten voor verzekeringen, onderhoud en reparatie. Data zijn essentieel bij de TCO, omdat het helpt bepalen wanneer het ene type (bestel)auto interessanter wordt dan het andere type auto. Je kunt bijvoorbeeld inzien bij welk omslagpunt in kilometerstanden de auto op de ene brandstofsoort voordeliger is dan de andere.

Elektrisch rijden en fleetmanagement

Fleetmanagement draait steeds vaker om het nemen van beslissingen rondom elektrisch rijden. Daarin zijn data ook weer ‘key’. Je zet de prestaties en kosten van elektrische auto’s prima af tegen die van (bestel)auto´s met een brandstofmotor. Je leest op basis van laadsessie-data uit wat de werkelijke actieradius is van een EV. Vervolgens zie je wat de bestuurder aan tijd en kosten kwijt is om de elektrische auto inzetbaar te houden. Volstaat goedkoop opladen thuis of op kantoor? Of zijn duurdere en tijdrovende snellaadsessies onderweg de dagelijkse praktijk?
 

Wilt u meer weten over de mogelijkheden van fleetmanagement of wenst u advies op maat? Neem contact op via sales@mtc.nl of bel naar 023-5620988.