close login phone icon-mail piggy-bank team tandwiel settings succes icon-arrow icon-twitter icon-facebook alert icon-acceptatie icon-taxi icon-wasstraat icon-parking icon-plug icon-trein icon-search icon-tanken icon-aarde kaart icon-line-chart icon-team icon-chevron icon-olie icon-pech icon-overzicht icon-optimaalgemak

Wat betreft de auto’s komen er steeds meer merken en modellen beschikbaar als EV. Meer keuze voor de consument dus, tegen steeds bereikbaarder prijzen. Daarbij stuurt de overheid steeds duidelijker naar elektrisch als gevolg van CO2 doelstellingen, wat helderheid op de markt schept. Een goed overzicht van leverbare elektrische auto’s (met veel filter-mogelijkheden) staat op ev-database.nl.

Aan de laad-kant blijft het landschap voor veel berijders moeilijker te overzien. Het aantal verschillende types stekkers neemt gelukkig sterk af, daar begint een standaardisering te komen. Maar er zijn veel CPO’s (Charge Point Operators, exploitanten van laadpalen) en nog veel meer MSP’s (Mobility Service Providers, aanbieders van laadpassen).

De combinatie van laadpaal en laadpas bepaalt de prijs die u uiteindelijk betaalt. Maar deze prijs is zeker niet altijd even transparant. De consumentenbond geeft hier een heldere mening over op de website van TankPro, waar ook onze algemeen directeur zijn reactie geeft.

De verwachting is wel dat, nu de markt groeit en volwassener wordt, de elektriciteitsprijs voor de consument transparanter zal worden. MultiTankcard is hier een groot voorstander van en spant zich ook actief in om dit voor elkaar te krijgen. Tot dat moment geldt deze vuistregel altijd: op het werk laden is het goedkoopst, gevolgd door thuis laden, dan de publieke laadpaal op straat en tot slot de snellader.

Hieronder vindt u een overzicht van al onze kennis. We hopen u hiermee op weg te helpen in de snel ontwikkelende markt van het laden. Dat geldt zowel voor de berijder die zijn of haar eerste elektrische auto gaat rijden als voor de meer ervaren EV-rijder.

 

Mist u een onderwerp? Mail naar cs@mtc.nl en we zullen zien of we u hiermee kunnen helpen.

 

Soorten EV en alle afkortingen

Er zijn nogal wat afkortingen voor verschillende soorten EV’s. Onderstaand alle afkortingen op een rijtje met hun betekenis.

EV - Electric Vehicle, of elektrische auto. Het is een brede term die eigenlijk alle elektrische auto’s aanduidt. U komt deze afkorting ook vaak tegen in typenamen van elektrische en hybride auto's.

FEV - Full Electric Vehicle. Deze auto’s hebben alleen een elektromotor voor de aandrijving.

BEV - Battery Electric Vehicle. Deze auto is ook helemaal elektrisch en de energie wordt opgeslagen in een batterij (of accu).

FCEV - Fuel Cell Electric Vehicle. In deze auto zit een brandstofcel, die waterstof omzet in elektriciteit. De elektriciteit drijft dan de elektromotor aan waarop de auto rijdt. Dit type auto wordt in Nederland wel geleverd, maar nog niet veel verkocht. Er zijn op dit moment 2 modellen leverbaar. Deze zijn relatief duur en daarbij zijn er nog niet veel plaatsen waar u waterstof kunt tanken – al groeit dat aantal op dit moment wel.

PHEV - Plug-in Hybrid Electric Vehicle. Dit is een elektrische auto waarvan u de accu kunt opladen via een stopcontact of een laadpaal. Deze auto’s kunnen op de accu een beperkte afstand elektrisch rijden. Voor langere afstanden hebben ze ook een klassieke verbrandingsmotor.

Eigenlijk heeft u hier het beste van twee werelden. De accu levert voldoende kilometers voor de meeste ritten (woon-werk). Als u meer kilometers wilt rijden heeft u de brandstofmotor achter de hand.  

MHEV - Mild Hybrid Electric Vehicle: een auto die ontwikkeld is met brandstof aandrijving. Er is een elektromotor die bijspringt als dat nodig is. Deze auto’s kunnen slechts een zeer kleine afstand volledig elektrisch rijden. U bespaart er niet zo veel uitstoot mee. Het voordeel is wel dat u ze ‘gewoon’ bij het benzinestation kunt volgooien.

terug naar boven

 

Welke stekkers zijn er nu op de markt 

De laadstekker wordt meegeleverd met de auto, daar heeft u zelf geen keuze in. U moet wel weten welke laadstekker de auto heeft, of welke er in de auto kunnen om op te kunnen laden. Gelukkig wordt het stekkerlandschap steeds overzichtelijker.

Stekker Type 1           

Dit is een type dat we vooral zien bij Aziatische en Amerikaanse auto’s, en komt vrijwel niet meer voor in Europa. Het is een ronde stekker met 5 pinnen, en een knop aan de bovenzijde, om de stekker te vergrendelen. Deze stekker kan maximaal 16 ampère laden – naar de huidige maatstaven is dat relatief weinig.

Stekker Type 2           

Deze laadstekker is de meest voorkomende in Europa en staat bekend als Mennekes (de naam van de eerste fabrikant). Mennekes heeft haar patent opengesteld voor andere fabrikanten en nu is dit type stekker de standaard in Europa.

De stekker heeft 7 pinnen en is ook geschikt voor driefasen stroom. Hij vergrendelt aan de kant van de auto automatisch tijdens het laden en kan een hoger vermogen aan - tot 32 ampère. Hij laadt dus sneller dan een Type 1 stekker.

CCS/Combi stekker   

Deze hangen aan snelladers en hoeft niemand dus zelf te hebben. De bovenste helft is gelijk aan de stekker type 2 maar eronder zitten nog twee contacten speciaal voor het snelladen. Daar kan tot 350 kW heen. Let op: de echte laadcapaciteit is natuurlijk afhankelijk van de auto.

CHaDeMo stekker     

Deze stekker werd gebruikt bij snelladers tot 63 kW en voornamelijk in Aziatische auto’s. Deze stekker wordt verdrongen door de CCS stekker, omdat deze veel hogere laadsnelheden kan realiseren.

Tterug naar boven

 

Wat kost elektrisch laden

Daar is helaas geen eenduidig antwoord op te geven.

Per combinatie van laadpaalaanbieder en laadpasaanbieder worden andere kWh tarieven gehanteerd. Daarbij kan een laadpaalaanbieder naast de kWh-prijs ook een starttarief of tijdtarief per laadsessie vragen. Dat maakt het bepalen van “de” prijs bijna onmogelijk. Tarieven variëren op dit moment (najaar 2022) sowieso sterk door de situatie op de energiemarkt. Ze lopen van rond de 25 cent per kWh tot bijna 70 cent per kWh bij een snellader. Meer achtergrondinfo leest u in dit artikel op TankPro

Heeft u geen thuislaadpunt? Vergelijk dan eerst verschillende oplaadpunten met elkaar voordat u een vast oplaadpunt kiest. Bekijk onze laadlocator voor een overzicht van alle laadpalen met bijhorende laadtarieven wanneer u een laadpas van ons gebruikt. 

terug naar boven

 

Hoe vind ik een laadpaal in Nederland

In Nederland staan ruim 85.000 openbare laadpalen, waarvan 3.000 snelladers. We hebben in ons landje de meeste laadpalen van heel Europa en dit aantal breidt zich nog steeds uit! De snelste manier om een laadpaal in de buurt te vinden is via onze gratis laadlocator, online of via de app. Onze  laadlocator geeft een overzicht van:

  • Alle (snel)laadpalen in de buurt
  • De beschikbaarheid van de laadpaal
  • Type stekkeraansluitingen
  • Alle gratis laadpalen in de buurt

Zoek een laadpaal in de buurt

U kunt een postcode of plaatsnaam invullen om te zien welke laadpalen dichtbij zijn. De locator vermeldt welke aansluiting er bij de laadlocatie te vinden is en wat het maximale laadvermogen is.

Snelladers?

Heeft u haast? Dat snappen we maar al te goed. In de locator kunt u de optie ‘alleen snelladers’ selecteren. Zo vindt u alleen de laadlocaties waarmee u binnen no-time weer 80% opgeladen onderweg bent.

Gratis laadpaal in de buurt!

Ook te vinden in de locator: gratis te gebruiken laadpalen! U zult er misschien niet altijd in de buurt wonen, maar vooral bij grotere Lidl-vestigingen buiten de stad en Ikea’s zijn vaak gratis te gebruiken laadpalen te vinden.

terug naar boven

 

Met de elektrische auto naar het buitenland - tips.

Algemeen

Opladen in het buitenland kan alleen als u een internationale MultiTankcard pas heeft. Controleer daarom het type laadpas wat u van ons heeft. De tekst op de pas moet beginnen met NL-MTE.

In de app stores vindt u onder de zoekterm “EU laadpas” de app die u helpt om eenvoudig in heel Europa een laadpaal in uw omgeving of op de route te vinden. (Google Play en App Store).

Nota bene: heeft u een laadpas van een andere aanbieder, kijk dan op hun website voor informatie over het gebruik in het buitenland.

Tip: neem uw creditcard mee

Het advies dat wij in ieder geval willen geven is om uw creditcard mee te nemen. Als er een afwijkende app op een laadpaal staat of wanneer de transactie via onze pas toch niet mogelijk is dan kunt u uw creditcard aan de app van de laadpaal eigenaar koppelen (vaak wordt naar deze app verwezen via een QR-code op de paal). Afhankelijk van uw kennis van de lokale taal kan ook de app van Google Translate een aanrader zijn!

Hoe kan ik mijn reis het beste plannen?

Op vakantie gaan met de elektrische auto valt of staat met een goede voorbereiding. Stippel de reis van tevoren goed uit met behulp van een planner waarop oplaadpunten staan aangegeven. Een tip voor een goede planner is https://abetterrouteplanner.com/.

Deze site houdt rekening met af te leggen afstand, type auto en type batterij. Hij suggereert alle tussenstops en geeft de verwachte totale reistijd aan. Zorg ervoor dat u ruim plant wat betreft de beschikbare batterij capaciteit. Files en wegafsluitingen kunnen voor extra verbruik zorgen!

Zijn laadkabels universeel of heeft ieder land zijn eigen kabels?

In de meeste gevallen kunt u met de reguliere Mennekes laadkabels (ook wel Type 2 genoemd) laden.

In Frankrijk en in Italië wordt soms nog gebruik gemaakt van type 3C stekkers, al worden deze laadpunten veelal vervangen door type 2 stekkers. Controleer dus vooraf (indien de informatie beschikbaar is) welke stekkers er worden gebruikt. Optioneel zult u een extra laadkabel of een verloopstuk type 3C moeten aanschaffen.

terug naar boven

 

Hoe lang duurt het opladen, en hoe verhoudt zich dit tot tanken

Het opladen van een elektrische auto duurt van 30 minuten tot wel 21 uur. Dat enorme verschil zit in de manier van opladen: via het stopcontact (langzaam), een laadpaal (gemiddeld) of een snellader (snel). De laadtijd van een elektrische auto is bovendien afhankelijk van de grootte en het soort accu, en van de temperatuur.

Laadtijd in het kort: Een elektrische auto met een accucapaciteit van 60 kWh voor 80% volladen, duurt:

  • 21 uur via het stopcontact (2,3 kW)
  • 4,5 tot 13 uur via een laadpaal thuis (11 - 3,7 kW)
  • 2 tot 4,5 uur via een openbare laadpaal (22 - 11 kW)
  • 12 tot 58 minuten via een snellader (250 - 50 kW)

Welke vormen van elektrisch laden zijn er?

Wilt u uw elektrische auto (EV) opladen, dan kunt u kiezen uit regulier laden (thuis of op straat) en snelladen.

Bij snelladen wordt er geladen met een vermogen van minimaal 50 kilowatt (kW), maar meestal meer. Zogenaamde ‘supersnelladers’ kunnen een vermogen van tot wel 350 kW aan. Een laadpaal thuis levert een vermogen tussen de 3,7 en 11 kW, terwijl een laadpaal op straat goed is voor vermogens tussen de 11 en 22 kW. Via het stopcontact is het vermogen maar 2,3 kW.

Waarom kunt u uw elektrische auto het beste maar tot 80% laden?

Er is een goede reden waarom de meeste elektrische rijders met 80 procent actieradius al vertrekken bij de laadpaal! Om de levensduur van de accu te verlengen zorgen de fabrikanten van de accu’s ervoor dat de laatste 20% tergend langzaam gaat.

Hoelang duurt snelladen?

In de praktijk zal het niet vaak voorkomen dat de auto opgeladen moet worden van 0 tot 80%. Koppelt u uw elektrische auto aan een snellader, dan laadt het accupakket in gemiddeld 30 minuten voor 80% vol. Met een elektrische auto met 500 kilometer aan actieradius, dan kunt u na de lunchpauze dus weer 400 kilometer vooruit.

Hoelang duurt laden aan een laadpaal?

Met een laadpaal thuis, of een zogenaamde ‘wallbox’ (een laadkast aan de muur) laadt uw auto met een vermogen tussen de 3,7 en 11 kW. Het grote verschil komt door 1-fase of 3-fase laden. De standaard laadpaal is een 1-fase lader en heeft een laadvermogen van 3,7 kW. Dan wordt er gebruik gemaakt van de normale 230V-aansluiting en laadt de accu in 13 uur voor 80% vol.

Erg populair is de 3-fase laadpaal met een vermogen van 11 kW. Daarmee gaat het laden drie keer zo snel: 80% in zo’n 4,5 uur. Woont u in een nieuw huis, dan is een 3-fase aansluiting standaard, maar in een oude woning krijgt u die extra fases pas als de monteur van de energieleverancier de meterkast aanpast.

Hoelang duurt laden via het stopcontact?

Bij de elektrische auto zit vaak al een 230V-laadkabel. Die kan gewoon in het stopcontact, net zoals de oplader van de smartphone of de stekker van je laptop. U haalt dan een maximaal laadvermogen van 2,3 kW. Met een elektrische auto met een accucapaciteit van bijvoorbeeld 45 kWh, dan kost een volle batterij 45/2,3 = dik 19 uur. Heeft u de elektrische auto niet zo vaak nodig, dan is deze vorm van opladen zonder (dure) laadpaal misschien een optie.

Hoe groter de accu, hoe langer de laadduur

Het ene accupakket is natuurlijk groter dan het andere. Bij autobatterijen spreken we van de capaciteit van de accu. Die wordt uitgedrukt in kilowattuur, ofwel: kWh. Gemiddeld heeft een elektrische auto een accucapaciteit van 60 kWh, waarbij de grootste en duurste modellen ruim 100 kWh aan accucapaciteit hebben. Hoe groter de batterij, hoe langer het natuurlijk duurt voordat de batterij vol is. U heeft dan wél een grotere actieradius.

Ook van belang: de laadsnelheid

Elektrische auto’s hebben verschillende laadsnelheden. Bij de nieuwere of duurdere modellen kan dat oplopen tot 270 kW. Oudere of goedkopere elektrische auto’s zijn vaak al blij met een laadsnelheid van 100 kW. U zult begrijpen: hoe vlotter je auto laadt, hoe sneller het accupakket vol is.

Hoe belangrijk is het type stekker?

De meeste automerken – vooral de Europese – leveren een CCS-stekker bij hun elektrische modellen. Dat is een snellaadstekker die een vermogen van 350 kW DC (gelijkstroom) aankan. Meer dan voldoende dus. Andere automerken – meestal Aziatisch – gaven lang de voorkeur aan de CHAdeMO-stekker. Die stekker heeft een maximumvermogen van 150 kW DC. Snelladen is dus goed mogelijk maar supersnelladen met pakweg 250 kW lukt niet.

Ook de temperatuur beïnvloedt de laadsnelheid

Op papier kunnen we dan prima uitrekenen hoe lang het duurt voordat het accupakket weer voor 80% vol zit, maar de praktijk is weerbarstiger. Bij koud weer is de batterij van een elektrische auto ook koud en liggen de laadsnelheden lager. De eerste minuten haalt hij soms maar een kwart van de normale laadsnelheid, en later in de laadsessie dik de helft. In de winter staat u dus misschien wel bijna twee keer zo lang aan de laadpaal.

Sommige elektrische modellen hebben een slimme klimaatregeling die de temperatuur van de batterijen regelt. De meeste batterijen functioneren het best bij een temperatuur van 20-30 graden Celsius.

Tot slot: laadtijd versus tanktijd

De tijd die opladen in beslag neemt is voor veel mensen reden om niet elektrisch te gaan rijden. Het is zeker waar dat het opladen van een accu meer tijd in beslag neemt dan tanken! Zelfs wanneer bij  snelladen langs de snelweg, bent u al snel zo’n twintig minuten kwijt voor u weer op weg kunt. In vier minuten zit de tank van een auto vol met brandstof, inclusief afrekenen. Best een groot verschil!

Maar …. voor een volle tank benzine of diesel moet u altijd langs een tankstation. Een elektrische auto hangt thuis of op kantoor aan een laadpaal. Dan vult de auto zichzelf terwijl u ligt te slapen of aan het werk bent. Dat kost dus geen extra tijd.

Alleen wanneer u in één keer verder moet rijden dan de actieradius van de auto zult u langs de weg moeten snelladen. Bij een moderne elektrische auto hebben we het dan al snel over 250 gereden kilometers. En dan is het sowieso aan te raden even een pauze in te lassen! Overigens hoeft u niet lang te zoeken naar een oplaadpunt: Nederland heeft de grootste laaddichtheid van Europa.

Laten we voor gemiddeld gebruik van een elektrische auto uitgaan van tien procent snelladen, u laadt immers zo veel mogelijk thuis of op het werk. Gemiddeld bent u dus voor maar tien procent van alle kilometers aangewezen op laden onderweg, terwijl iedereen met een brandstofauto voor de volle honderd procent langs de kant van de weg staat te tanken. Bij twintig minuten snelladen en vier minuten tanken staat men met een brandstofauto dus twee keer langer langs de weg “stil” dan met een elektrische auto!

Het klopt zeker dat laden langer duurt dan tanken, maar totaal staat de EV-rijder écht minder lang stil langs de kant van de weg.

terug naar boven

 

Welke laadpassen zijn er, en hoe kies ik de beste

Er komen steeds meer laadpassen voor de elektrische auto op de markt. Het loont de moeite u te verdiepen in de tarieven, voorwaarden en laadmogelijkheden, want die lopen flink uiteen. Met deze checklist wordt het kiezen alvast makkelijker. 

Gratis laadpas of laadpas met abonnement?

Er zijn grofweg twee soorten laadpassen: met en zonder abonnement. Een gratis laadpas bestaat eigenlijk niet: een aanbieder zal érgens aan willen verdienen. Als u regelmatig een openbare laadpaal gebruikt (bijvoorbeeld omdat een laadpaal thuis geen optie is), is een vast bedrag per maand voordeliger: vanaf 10 à 20 laadsessies per maand bent u met een laadpas met abonnement beter af.

Verschillende soorten laadkosten

Starttarief/transactiekosten: met een gratis laadpas betaalt u bij een openbare laadpaal vaak een starttarief of transactiekosten. Gemiddeld is dat €0,35 per keer, maar er zijn ook aanbieders die meer (€ 0,69) of minder (€0,06) rekenen voor elke laadsessie. Soms betaalt u alleen bij de eigen laadpalen van een laadpasaanbieder geen starttarief, bij alle andere laadpalen wel.

Roamingkosten/toeslag: er zijn ook laadpasaanbieders die extra roamingkosten per kWh of een percentage van het totaalbedrag doorbelasten. De hoogte van deze kosten varieert nogal en kan oplopen tot zo’n 10% van het totaalbedrag.

Vast tarief: verschillende laadpasaanbieders berekenen niet het tarief van de laadpaal door, maar hanteren een vast kWh-tarief. Dat bedrag ligt meestal rond de €0,38 - €0,40 per kWh. Het voordeel is dat u weet waar u aan toe bent. De tarieven kunnen per laadpaal namelijk behoorlijk verschillen. Maar het betekent ook dat u bijbetaalt bij laadpalen met een goedkoper tarief. Een vast tarief is bijna nooit van toepassing bij snellaadpunten. Daar betaalt iedereen meer; reken op ongeveer €0,65 per kWh.

Is de laadpas geschikt voor snelladen?

Check van tevoren of een laadpas ook te gebruiken is om de auto te laden bij snel laadstations. Dat is steeds vaker het geval, maar let op, de tarieven kunnen ook hier flink uiteenlopen. Zoek dus uit welke prijs u betaalt aan de snellader.

Dekking in Nederland en Europa?

U kunt tegenwoordig met de meeste laadpassen bij bijna alle ruim 80.000 laadpalen in Nederland terecht, maar check dit van tevoren.

Ook kunnen steeds meer laadpassen in het buitenland gebruikt worden. Ook hiervoor geldt: controleer van tevoren bij welke Europese laadstations u kunt laden en wat dat kost. Dat kan op de site of in de app van de laadpasaanbieder. Let op: soms moet de laadpas apart geactiveerd worden voor gebruik in het buitenland.   

terug naar boven

 

Snelladen met je auto: 6 vragen en antwoorden

U laadt uw elektrische auto natuurlijk het liefst op als u slaapt of werkt. Maar bij een lange rit zijn snelladers een uitkomst. Hier leest u meer over de werking, locaties en kosten van snelladen.

Hoe werkt snelladen met je elektrische auto?

Het verschil tussen een ‘normale’ lader en een snellader zit in de manier van het overbrengen van stroom. Openbare laadpalen en de laadpaal thuis maken gebruik van wisselstroom (AC), die door een omvormer in de auto wordt omgezet naar voor de accu bruikbare gelijkstroom (DC).

Bij snelladers zit die omvormer in de laadpaal zelf, waardoor de stroom direct bruikbaar is. Er wordt dus direct gelijkstroom in je auto gepompt, en dat scheelt een hoop tijd. Snel laadpunten hebben vaste kabels met verschillende typen stekkers. U kunt uw eigen laadkabel dus in de auto laten liggen.

Hoe lang duurt snelladen?

Waar een gewone laadpaal thuis zo’n 4 tot 6 uur nodig heeft, is de auto bij een snellader in plm. 30 minuten weer voor 80 procent opgeladen. Dat is een gemiddelde, want er zijn verschillende typen snelladers, met elk hun eigen maximale laadsnelheid. Het vermogen varieert van 50 kilowatt (kW) tot wel 350 kW. Gewone laadpalen leveren meestal een vermogen tussen de 3,7 en 11 kW. Overigens zijn niet alle elektrische auto’s geschikt voor hoge laadsnelheden. Zeker de al wat oudere of goedkopere modellen komen niet verder dan 100 kW.   Het is niet aan te raden om de accu helemaal vol te laden aan een snellader. Boven de 80 procent neemt de laadsnelheid namelijk snel af om de accu niet te beschadigen.

Waar vind ik snelladers voor de auto?

Met de laadlocator checkt u makkelijk waar er in de buurt een openbare laadpaal te vinden is. Ook ziet u waar de dichtstbijzijnde snellader zich bevindt. Met de laadlocator kan ook het maximum vermogen, het type aansluiting en de prijs (indien bekend) gecheckt worden.

Wat zijn de kosten van snelladen?

Snelladen is duurder dan laden bij een normale openbare laadpaal. Waar thuisladen ongeveer €0,22 per kWh kost, bent u bij een snellader gemiddeld zo’n €0,69 kwijt. Drie keer zoveel dus. Maar er zijn tussen snel laadpalen grote onderlinge verschillen. Waarom is niet elke lader een snellader?

In de eerste plaats omdat het een stuk duurder is. Maar snelladen is op de lange termijn ook niet goed voor de accu. De gelijkstroom belast het accupakket extra, waardoor de accu tijdens het laden warmer wordt. Hoewel moderne elektrische auto’s vaak gebruikmaken van actieve koeling om de schade te minimaliseren, is het advies nog altijd: gebruik alleen een snellader als er geen alternatief voorhanden is.

Wie bieden snelladers aan?

In Nederland zijn er (naast de Tesla Supercharger) vier grote laadpaalaanbieders:

  • Fastned
  • Shell Recharge
  • Allego
  • Ionity

De aanbieders hebben hun eigen voor- en nadelen. Zo heeft Fastned met 59 snellaadlocaties de meeste stations langs de snelweg, kan men bij Ionity alleen snelladen en bent u bij Shell Recharge per kWh vaak het goedkoopst uit. Op de site van de ANWB kunt u de resultaten van hun laadstationtest lezen.

terug naar boven

 

Parkeer etiquette bij een laadpaal

Er zijn steeds meer parkeerplekken speciaal voor elektrische auto’s. Maar wat zijn de regels? Moet u een parkeerkaartje kopen, mag u parkeren zonder te laden en mogen gewone auto’s er ook staan?

Mag je met een gewone auto parkeren bij een laadpaal?

Over het algemeen mag u met een gewone, niet-elektrische auto’s niet parkeren op een parkeerplek met een laadpaal. Doe je dit toch? Dan riskeer je een boete.

Bij sommige oplaadpunten staat een venstertijd vermeld. Die vertelt wanneer de plek alleen voor elektrische auto’s beschikbaar is (bijvoorbeeld van 18.00 tot 06.00h). Buiten die tijden mag elke auto op de plek parkeren. Dit gebeurt meestal om op drukke plekken zoveel mogelijk parkeerplaatsen te kunnen bieden.

Mag je met je elektrische auto parkeren bij een laadpaal zonder te laden?

Hierover is veel verwarring. Er zijn namelijk verschillende verkeersborden in omloop, die zelfs binnen gemeenten kunnen verschillen. Een van deze borden geeft aan dat een auto alleen op de parkeerplek mag staan als er geladen wordt (‘Alleen voor opladen elektrische voertuigen’) maar een vergelijkbaar bord vertelt dat alleen elektrische auto’s op de plek mogen staan, of er geladen wordt of niet (‘Alleen voor elektrische voertuigen’).

Het veiligst is om alleen een parkeerplek met een laadpaal te bezetten als u daadwerkelijk moet laden. Zo voorkomt u én een mogelijke boete én zorgt u ervoor dat de laadplek optimaal gebruikt wordt.

Hoe lang mag je parkeren bij een laadpaal?

Over het algemeen zit er geen tijdslimiet aan het parkeren bij een laadpaal. Maar er is ook zoiets als laadpaal-etiquette, die voorschrijft om je auto niet op een laadplek te laten staan als de accu al vol is. Daar is zelfs een woord voor: laadpaalklever. Vaak leidt kleven tot hogere kosten!! Houd dus het batterijpercentage dus in de gaten en leg eventueel een visitekaartje onder de ruit, voor als iemand u erop wil attenderen dat u aan het kleven bent.

Moet je een parkeerkaartje kopen voor je laadplek?

Het is logisch dat u moet betalen voor de stroom die uit de laadpaal komt. Maar dat men op steeds meer plekken ook parkeergeld moet betalen, is voor veel mensen minder helder. Toch is dat op de meeste plekken de realiteit. Omdat steeds meer mensen elektrisch rijden, is het vooral in grote steden niet meer rendabel om iedere elektrische auto een gratis parkeerplek te bieden.

Wilt u weten of u op uw laadplek parkeergeld moet betalen? Kijk dan goed naar de nabije verkeersborden (zoals het bord voor betaald parkeren of het bord van een parkeerschijfzone) of check de website van de gemeente.

terug naar boven

 

Laadpaal thuis - 14 vragen en antwoorden

Wanneer u een elektrische auto hebt, is het handig als die thuis kan opladen. De meeste auto’s staan immers een groot deel van de tijd voor de deur. Maar welke laadpaal kiest u, en wat kost dat? En hoe werkt de installatie?

1. Welke laadpalen voor thuis zijn er?

Elektrisch laden aan huis kan op verschillende manieren. De twee gangbaarste methoden zijn de laadpaal en de wallbox. Een laadpaal staat los op een paal, de wallbox is aan de muur bevestigd. Maar er zijn ook andere opties, zoals een ondergronds laadstation of verborgen laadpunt. U kunt je elektrische auto ook via het normale stopcontact laden, maar dat gaat een stuk langzamer en wordt wegens brandgevaar afgeraden. Zorg in ieder geval voor een aparte groep in de meterkast en gebruik een laadkabel met stroombegrenzer. Gebruik nooit verlengsnoeren.  

2. Verschillen de thuislaadpunten in prijs?

Dat valt mee. De keuze tussen thuislaadopties hangt onder meer af van de mogelijkheden die uw huis biedt. In feite komen alle thuislaadopties namelijk op hetzelfde neer: er moet een stroomkabel van een stroompunt naar de auto. Hoe meer aanpassingen u moet doen aan huis, oprit of garage, hoe hoger de kosten zullen zijn.

3. Waar kan ik een thuislaadpaal bestellen?

Sommige energieleveranciers, bieden een thuislaadpaal inclusief installatie aan. Maar u kunt uw thuislaadpaal ook bij een partij aanschaffen die niet de energie levert. Vergelijk verschillende opties om te kijken wat het beste bij uw situatie past.

4. Wat zijn de kosten van een laadpaal?

De meeste thuislaadpalen kosten, inclusief installatie, tussen de €500 en €2000. De prijs is afhankelijk van laadpaal en de aanpassingen die nodig zijn om het elektriciteitsnetwerk passend te maken.

5. Wat is de ideale plek voor een thuislaadpaal?

Dat is natuurlijk sterk afhankelijk van het huis. Heeft u een garage? Dan kunt u daar makkelijk een wallbox plaatsen. Geen garage? Dan kunt u kiezen voor een laadpaal die bijvoorbeeld vanaf de straat verdekt opgesteld staat. Houd er rekening mee dat de laadpaal zo dicht mogelijk bij het stopcontact van je auto geplaatst wordt.

6. Hoe zit het met de laadsnelheid?

De laadsnelheden zijn onderverdeeld in 1-fase laden en 3-fase laden, waarbij 3-fase laden krachtiger en sneller is dan 1-fase laden.

Let op: niet alle auto’s ondersteunen de snelle laadmethode, en ook niet alle huizen zijn standaard uitgerust met de mogelijkheid om 3-fase laden te ondersteunen.

In de informatieboekjes van je auto staat waar deze geschikt voor is. Om de stroomvoorziening van uw huis te checken, kijkt u naar de elektriciteitsmeter. Staat er 220v of 230v op? Dan is het een 1-faseaansluiting. Bij een 3-faseaansluiting staat er 3x220v/230v of 380/400v.

7. Verschillen de laadsnelheden in prijs?

Uiteindelijk wordt er met 1-fase- en 3-fase laden evenveel elektriciteit de auto ingepompt. De laadprijs per volle batterij verschuilt dus niet. Wel is een 3-faselader duurder dan een 1-faselader.

Is de stroomvoorziening thuis nog niet geschikt voor 3-faseladen? Dan zijn er aanpassingen aan uw elektriciteitsnetwerk nodig en ook dat zorgt voor extra kosten. Maar omdat de snelle laadmethode veel tijd en flexibiliteit oplevert, is zo’n aanpassing aan te raden. Neem contact op met uw netbeheerder voor extra informatie over de aanpassing van de stroomvoorziening.

8. Hoe kan ik mijn auto goedkoop opladen?

Thuisladen is in de regel goedkoper dan openbaar laden. Hoewel het kWh-tarief van thuisverbruik vaststaat, kunt u wel spelen met het eventuele dalurentarief van je energieleverancier. Als uw stroomtarieven ‘s nachts lager zijn, kunt u instellen dat de auto bijvoorbeeld om 1 uur met laden mag beginnen. De auto kan dan zelf uitrekenen wat de beste strategie is om dan bijvoorbeeld om 7 uur ’s ochtends klaar te zijn.

9. Kan ik mijn auto voordelig opladen met zonnepanelen?

Ja. Zonnepanelen verlagen de elektriciteitsrekening in de regel flink. Wanneer de auto oplaadt op het moment dat de zon schijnt, komt de energie rechtstreeks van de zonnepanelen. Elektriciteit die u niet gebruikt, wordt terug geleverd aan het elektriciteitsnet. Momenteel krijgt u daar nog een vergoeding voor van de energieleverancier.

Deze zogeheten salderingsregeling wordt echter naar verwachting vanaf 2023 afgebouwd. Vanaf dat moment wordt het dus voordeliger om de auto accu overdag op te laden, omdat de zonne-energie anders verloren gaat. De mogelijkheden om zonne-energie binnenshuis met een accu op te slaan zijn vooralsnog beperkt maar nemen wel toe. Zeker als de salderingsregeling verdwijnt verwachten we hier een groei in aanbod.

10. Hoe koppel ik mijn laadpas aan mijn thuislaadpaal?

Na installatie van de laadpaal krijgt u toegang tot een digitale omgeving van de laadpaal leverancier, waarin uw laadpas gekoppeld moet worden aan uw thuislaadpunt. Lukt dat niet, dan moet uw laadpaal leverancier u daarbij helpen. Daarna kunt u verder aan de slag. U biedt uw laadpas aan bij uw laadpaal, waardoor de paal weet bij wie de kosten in rekening gebracht moeten worden. Zo is het mogelijk thuislaadkosten direct te factureren aan uw werkgever of te boeken op uw eigen zakelijke rekening. 

11. Houdt de laadpaal ook mijn gereden kilometers bij?

Nee. Via de laadpaal krijgt u inzicht in de verbruikte kWh’s, maar niet in het aantal kilometers. Als u voor de bijtelling een sluitende rittenregistratie moet aanleveren, moet u deze dus nog altijd zelf bijhouden.

12. Kan ik een laadpaal aanschaffen in een huurhuis?

Hier is natuurlijk toestemming voor nodig van de verhuurder. Zeker als er door belangrijke draagmuren geboord moet worden, kan een thuislaadpaal op weerstand stuiten. De laadpaal zelf zit maar met een paar schroeven in de grond, dus dat zal in de meeste gevallen geen probleem zijn.

13. Hoe kan ik elektrisch laden zonder eigen oprit?

Heeft u geen eigen oprit, dan kunt u de gemeente of een laadpaalexploitant benaderen om een openbare laadpaal in de omgeving van uw huis te plaatsen. Als u een laadkabel van uw huis naar uw auto wilt leggen, informeer dan eerst bij de gemeente of dat mag en onder welke voorwaarden. Er mogen namelijk niet zomaar snoeren of kabels over de stoep of openbare weg lopen wegens struikelgevaar. Er zijn wel manieren om de laadkabel weg te werken, zoals speciale kabelgoottegels of rubberen afdek strips. Wat is toegestaan, verschilt per gemeente.  

14. Kunnen andere mensen hun auto via mijn laadpaal opladen?

Dat kunt u zelf bepalen. Er zijn op dat gebied namelijk drie verschillende instellingen:

  • Volledig privé, dan is de laadpaal alleen met 1 laadpas te gebruiken. De paal verschijnt niet op online laadlocators.
  • Semipublieke laadpaal: de laadpaal verschijnt niet in de laadlocators, maar is wel met andere passen te gebruiken. 
  • Publieke laadpalen: zijn online te vinden, waardoor iedereen van uw laadpaal gebruik kan maken. Daardoor kan het dus zijn dat een ander uw plek inneemt. U mag dan wel het kWh-tarief bepalen (net als bij de semipublieke laadpaal). De etiquette schrijft voor dat u dat niet te bont maakt.

terug naar boven

 

Als u in een appartement woont met een eigen parkeerplaats, dan kunt u geen openbare laadpaal aanvragen. Hoe komt u dan toch aan een laadpaal

Als u in een appartement woont met een eigen parkeerplaats, dan kan het ingewikkeld worden om een laadpaal te krijgen. U kunt namelijk geen openbare laadpaal aanvragen. En in de parkeergarage heeft u te maken met de Vereniging van Eigenaren (VvE) en de beschikbare technische voorzieningen.

Voorbereiding bij VvE

Stap 1 is de aanvraag bij het bestuur van de VvE. Die moet in ieder geval toestemming geven. Misschien zijn er al plannen voor een of meer laadpalen en worden er al voorbereidingen getroffen. En anders kan de VvE een inventarisatie beginnen of er nog meer mensen een laadpaal zouden willen hebben. Zeker bij een appartementencomplex is het voordeliger om in één keer voor meer mensen een laadpaal voorziening te maken.

Techniek voor een laadpaal bij je appartement

Vaak is er al een 3-fasenaansluiting voor de elektriciteit. Maar deze kan niet zomaar vanuit een appartement naar de parkeergarage gaan. Zeker niet als er meer bewoners zijn die een laadpaal willen realiseren. Daar moet een installateur voor komen, en er moet ook een dataverbinding komen om het gebruik van de laadpaal te regelen.

Daarnaast moet de opstalverzekeraar akkoord gaan met de plaatsing van de laadpaal. Dit loopt ook via de VvE.

Kosten voor een laadpaal

Het bestuur van de VvE zal vaak een beleid maken over de laadpalen voor het appartementen:

  • wie is de eigenaar.
  • de kosten voor de aanschaf, installatie en onderhoud van de laadpaal moeten worden verrekend
  • hetzelfde geldt voor de kosten van de stroom

Meer informatie over het maken van een laadpaal bij een appartementengebouw is te vinden op vveladen.nl.

Veiligheid van een laadpaal in een parkeergarage

In het verleden was een VvE vaak terughoudend omdat de geluiden over met name de brandveiligheid wisselend waren. Als een laadpaal vakkundig is geïnstalleerd, dan is deze in zeker veilig.

Maar er zijn meer factoren die een rol spelen. Zo bevatten auto’s tegenwoordig meer kunststof, dus verloopt een brand anders dan in het verleden. Dus moet de installatie voldoen aan de NEN 1010 installatienorm en moet je een garantiecertificaat krijgen.

Bij de Brandweer zijn ook aanvullende tips om de veiligheid verder te vergroten. Denk daarbij aan:

  •  de beveiliging tegen aanrijding
  •  de mogelijkheid om alle laadpalen bij calamiteiten in één keer uit te schakelen
  •  het plaatsen op een duidelijke en gemarkeerde plaats, en ver weg van vluchtroutes en toevoer van (ventilatie)lucht
  •  en tot slot een goed brandalarm en mogelijkheid voor een blusvoorziening of waterwinning

terug naar boven