MultiTankcard is een transactie- en facturen verwerker en heeft geen invloed op het tarief (prijs) uit de laadpaal. Hieronder een uitleg hoe tarieven tot stand komen.
De ene kWh is de andere niet.
Voor stroom betaal je een prijs per kilowattuur (kWh).
Omdat de energietarieven verschillen, lopen de laadtarieven ook uiteen. Gemiddeld betaal je tussen de € 0,25 en € 0,55 per kWh bij een openbare laadpaal*.
Snelladers zijn duurder (net als tanken langs de snelweg). Daar betaal je vaak tussen de € 0,50 en € 0,70 per kWh*.
Voor thuisladen betaal je het stroomtarief van je eigen energieleverancier. In de praktijk heb je vaak een mix van thuisladen, openbaar laden en soms snelladen. Hieronder zetten we alles over laadkosten voor je op een rij.
*september 2024
Welke partijen bepalen de totale laadkosten?
Bij laden heb je te maken met twee partijen: de laadpaalbeheerder (CPO of Charge Point Operator) en de laadpasuitgever (MSP of Mobility Service Provider).
Sommige bedrijven zoals Eneco, Vattenfall of Shell ReCharge zijn in alle beide rollen actief, anderen leveren alleen de laadpas of de laadpaal.
Hoe zijn de laadkosten opgebouwd?
Het totale laadtarief kan verschillen per laadpaal, laadpas, locatie én combinatie hiervan …. In dezelfde straat kan de ene laadpaal dus duurder zijn dan de andere. Het laadtarief kan uit meerdere componenten opgebouwd zijn:
Meer achtergrondinfo via https://www.tankpro.nl/brandstof/2022/02/02/prijs-van-openbare-laadpaal-vaak-ondoorgrondelijk.
Check waar mogelijk altijd vooraf de laadtarieven! Zo voorkom je vervelende verrassingen achteraf. Waar kan je dit controleren?
Let op:
Laadkosten thuis opladen
Heb je thuis een laadpaal of laad je thuis via het stopcontact? Dan betaal je het stroomtarief van je eigen energieleverancier. Door de stijgende energieprijzen en verschillende contractvormen lopen deze prijzen ook sterk uiteen.
Heb je zonnepanelen? Dan kun je extra voordelig thuis je auto opladen op momenten dat je zonnepanelen stroom opwekken.
Let op! Door de stijgende (thuis) stroomprijzen kan het zijn dat je voordeliger uit bent bij een openbare laadpaal. Vergelijk daarom je eigen energietarief met de openbare laadtarieven.
Vergoeding kosten thuis opladen
Heb je een elektrische auto van de zaak? Vaak krijg je dan de stroomkosten voor het opladen vergoed.
1. Indien je als berijder stroomkosten vergoed wil krijgen dan is er een verreken- en hosting abonnement nodig. Dit kan afgesloten worden bij de CPO van de thuislaadpaal.
2. De thuislaadpaalaanbieder (CPO) heeft een BackOffice systeem waar je het door jou gewenste uit te keren bedrag per kWh in kan stellen. Je ontvangt per maand of per jaar een creditfactuur van de CPO.
3. Als de laadpaal niet als thuislaadpaal staat geconfigureerd dan wordt er door de CPO een kWh-tarief gegenereerd alsof het een publieke laadsessie zou zijn. Het door jou ingestelde vergoedings-tarief komt dan niet overeen met het tarief dat de CPO aan de MSP zal belasten. MultiTankcard heeft in dit geval geen invloed op de prijs die wij doorkrijgen en door factureren.
4. Als de laadpaal correct als thuislaadpaal staat geconfigureerd dan belast de CPO het door de berijder ingestelde tarief aan de MSP.
Laadtarief op het werk
Je elektrische auto op het werk opladen is vaak extra voordelig, omdat je dan oplaadt tegen het lagere grootzakelijke stroomtarief van je werkgever.
Ook voor de werkgever is het voordelig als leaserijders op het werk laden. Het kost je minder dan als leaserijders thuis of openbaar laden.